De asemenea, este știut faptul ca foarte multi dintre cititorii romani îl au ca reper pentru pamfletul politic pe Ion Luca Caragiale. Tocmai de aceea, un nou “meseriaș” în ale mânuirii jocurilor de cuvinte și în ale scufundării în apele tulburi ale politicului și socialului nu se validează ușor. Dar, când își face apariția pe piață de carte, nu are cum sa nu fie remarcat, mai ales dacă duce în spate și o lunga cariera de regizor de film. Da, Mircea Daneliuc, caci despre el este vorba, unul dintre cei mai longevivi si mai apreciați regizori din România, este și un scriitor cu un condei tăios și cu un acut simt al analizei. Puterea sa de convingere se bazează nu numai pe iscusința de a pune cuvintele in relație, ci și pe forța de a transforma aceleași cuvinte in imagini, întrucât experienta de regizor ii permite sa facă din cărțile sale cinecarti. Fiecare propoziție, fiecare fraza pe care Daneliuc o așterne pe albul hârtiei are capacitatea de a duce cu gândul spre o secventa dintr-un film. “Omul așteptă cu gura deschisa, i se vedea cimitirul dentar si se uita ca un câine.”, spune el la un moment dat, prins de descrierea unuia dintre personajele sale. Ei, cum sa nu vezi o astfel de fraza materializata in realitatea din imediata ta apropiere? A citi o carte semnata de catre Mircea Daneliuc înseamnă, in primul rand, a privi îndelung, pana te ia cu amețeală, la un montagne russe al scriiturii încărcat cu sarcasm pana la refuz si a înțelege ca nimic din ceea ce vede nu il păcălește.
In 2013 lui Mircea Daneliuc i-au apărut la Editura Adenium din Iași doua titluri, Pisica rupta și Ca un grătar de mici. Un picior de plai, cu șpițul. Și, pentru ca nici unul dintre aceste titluri nu te lasă indiferent, aceeași editura ieșeană oferă cititorilor sai șansa de a-l cunoaște mai bine pe regizorul-scriitor într-o carte de dialoguri, Convorbiri cu Mircea Daneliuc, dialoguri născute de către un alt autor roman, Alexandru Petria.
Citește întreaga recenzie pe ceascadecultura.ro